Skip to main content
INTERVIEW

Byudvikling starter med mennesker


Jan Gehl er en af verdens mest indflydelsesrige arkitekter og byplanlæggere, kendt for sin vision om byer designet til mennesker – ikke biler. Gennem årtier har han arbejdet med at skabe levende, attraktive byrum, hvor fodgængere og cyklister har førsteprioritet.

Gehl mener, at gode byer handler om mere end bare bygninger – det handler om liv og samspil mellem mennesker. “En god by er som en god fest – folk bliver længere, end de behøver, fordi de nyder det,” siger han. Men hvordan omsættes disse principper i praksis? Vi dykker ned i Gehls filosofi og ser på, hvordan hans tanker har ændret byer verden over.

HVEM

  • FIRMA
    Gehl Architects
  • NAVN
    Jan Gehl, arkitekt
KORT OM

Jan Gehl er en dansk arkitekt og byplanlægger, kendt for sin forskning i menneskevenlige byer. Han har i årtier arbejdet for at skabe byrum, der fremmer fællesskab og liv mellem bygningerne. Hans arbejde har påvirket byplanlægning verden over.

Byg byer for mennesker


Jan Gehl fremhæver, at byer skal udvikles med mennesket i centrum. Han argumenterer for, at byer i højere grad bør prioritere fodgængere og cyklister over biler for at skabe trygge, levende bymiljøer.

Når byrum indrettes med gågader, cykelstier og grønne områder, skabes der plads til aktiviteter og socialt samvær, hvilket bidrager til en mere levende bymidte. Ifølge Gehl bør byplanlægning understøtte langsommelighed og ophold ved at skabe små, intime byrum, der inviterer til mødesteder og oplevelser.

Denne tilgang skaber bedre betingelser for detaljeorienterede aktiviteter som caféer, bænke og byens kultur, hvilket i sidste ende fremmer et sundt, aktivt byliv.

Vi skal fokusere på livet mellem husene

Liv i byen skabes gennem et samspil mellem mennesker, aktiviteter og velindrettede byrum. Det kræver, at der er attraktive opholdssteder, som inviterer folk til at blive hængende – for eksempel caféer, bænke, grønne områder og små pladser.

Variation i aktiviteter og tilbud er også afgørende. Når byen rummer både butikker, spisesteder, kulturelle arrangementer og plads til leg og motion, tiltrækkes forskellige befolkningsgrupper. Tilgængelighed spiller også en central rolle; gode transportmuligheder og sikre forhold for fodgængere og cyklister gør byen nem at nå og bevæge sig rundt i. Byens liv styrkes yderligere gennem sociale møder og aktiviteter, som binder mennesker sammen og skaber en dynamisk atmosfære.

Dette gør byen til et attraktivt og levende sted at opholde sig.

    Jan Gehls tanker er en del af de principper Kolding kan mere arbejder med

    Jan Gehls tilgang til byplanlægning handler om at sætte mennesker i centrum og skabe byer, hvor fodgængere og cyklister prioriteres over biler. For Kolding Kan Mere betyder det en mulighed for at udvikle byen med mere liv, bedre byrum og stærkere fællesskaber.

    Kolding kan arbejde med Gehls principper ved at forbedre byens offentlige rum, så de bliver mere attraktive opholdssteder med siddepladser, grønne områder og mulighed for sociale møder. Bilfri eller trafikdæmpede zoner kan gøre bymidten mere tilgængelig og levende. Desuden kan stærkere forbindelser mellem byens rum – eksempelvis bedre stisystemer og cykelinfrastruktur – understøtte en mere aktiv og bæredygtig bykultur.

    En vigtig del af Gehls filosofi er, at byen skal observeres og justeres i takt med borgernes faktiske adfærd. Kolding Kan Mere kan tage dette til sig ved at eksperimentere med midlertidige byrumsløsninger og løbende evaluere effekten af forskellige tiltag.

    Ved at tage udgangspunkt i Gehls principper kan Kolding styrke sin identitet som en by, der er attraktiv at bo og opholde sig i – og dermed blive bedre til at fastholde og tiltrække nye borgere.

    Arkitekt

    Jan Gehl

    Jan Gehl er arkitekt og byplanlægger med fokus på byliv og menneskevenlig byudvikling.

    Han er uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole og var professor ved samme institution fra 1971 til 2007. I 2000 grundlagde han Gehl Architects, hvor han har arbejdet som rådgiver på projekter i byer verden over. Han har skrevet flere bøger om byliv og byrum, herunder “Livet mellem husene”. Jan Gehl har modtaget adskillige priser for sit arbejde med at fremme bæredygtig og menneskecentreret byplanlægning.

    Flere artikler og interview

    MALMØ

    Malmö er en by, der i mange år har arbejdet aktivt for at integrere naturen i bylivet. Byen har udviklet sig fra en industriby til et forbillede for, hvordan natur og byplanlægning kan smelte sammen og skabe en harmonisk og bæredygtig urban oplevelse.

    Læs mere her >

    HAMBORG

    HafenCity i Hamborg er et af de mest ambitiøse og vellykkede byudviklingsprojekter i Europa. Dette område, der tidligere var et industrielt havneområde, er blevet omdannet til en moderne kanalby, der blander bolig, erhverv, kultur og rekreative områder.

    PRINCIP 1

    Det første princip Kolding kan mere arbejder med er at skabe Byer for mennesker – inspirereret af Jan Gehls principper. 

    Læs mere om principperne her >