Skip to main content

Forfatter: m@kreatour.dk

Visionær byfornyelse er helt essentielt

Visionær byfornyelse er helt essentielt

Martin Ovesen, General manager Kolding Golf Club

Visionær byfornyelse er en essentiel del af at skabe attraktive og sammenhængende midtby, hvor både nuværende og fremtidige generationer kan trives. Vi ser frem til at integrationen af grønne områder, sociale aktiviteter og forbedrede infrastrukturer, vil bidrage til en mere sammenhængende og livlig by.” Kolding skal tales op, og det starter med en fælles retning for midtbyen og byudviklingen.

Martin Ovesen 

Læs videre

Har Kolding fået Nokia symdrom?

Har Kolding fået Nokia symdrom?

Klaus Kjær, direktør Independent Optical Group Nordics

Efter offentliggørelsen af Kolding kan mere har der heldigvis været god debat . Samtidig er jeg dog rigtig ked af – og super skuffet over – at opleve forskellige politikere, der prøver at finde ”5 fejl” ved udkastet i stedet for at gå indgå i en positiv dialog om de muligheder, der kunne være i at udvikle byen.

Har Kolding fået NOKIA-syndromet? 📞📱 Som borger i Kolding gennem 59 år og med en familie, der har boet her gennem flere generationer, er jeg vokset op med og under den udvikling af Kolding som by, der har været gennem årene. Det er desværre min oplevelse, at ”ledelsen” af Kolding ikke har kunnet finde fælles fodslag, og dermed har misset at tage de nødvendige beslutninger for en sund udvikling gennem de seneste mange år.

I min optik har Kolding fået et NOKIA-syndrom, hvor man ikke vil indrømme og være nysgerrig nok på, hvad der sker omkring os i samfundet og byerne omkring os.
NOKIA, der engang var verdens førende mobiltelefonproducent, sagde til omverdenen, at Apple´s Iphone bare var et nicheprodukt, og at Iphonen aldrig ville kunne udkonkurrere de veletablerede andre mobiltelefonudbydere i branchen. I dag er Nokia´s mobildivison kun en skygge af sig selv og vi ved alle, hvor Apple´s Iphone er.
Kolding er som en virksomhed med både de hårde værdier som indtægter og udgifter, samt de bløde værdier for os borgere, der i vores forskellige aldre og behov skal nyde godt af den service, Kolding kan give.
Jeg er med i den borgergruppe, der gennem flere måneder har sat tid og en masse kræfter af for at få vores visioner ned på et stykke papir. I januar offentliggjorde vi visionerne overfor både byens politikere og for alle de, der har interesse i, at vores fælles by vil udvikle sig i fremtiden.
Efter offentliggørelsen af det udkast, vi har lavet – og som hele tiden fra vores side er offentliggjort som et forslag til byens ledelse – er der heldigvis kommet en god debat frem i de forskellige medier.
Samtidig er jeg dog rigtig ked af – og super skuffet over – at opleve forskellige politikere, der prøver at finde ”5 fejl” ved udkastet i stedet for at gå indgå i en positiv dialog om de muligheder, der kunne være i at udvikle byen.
Det er åbenbart lettere at stikke hovedet i busken og dermed ikke lave nogle fejl end at gøre et godt forsøg på at indhente en tabt udvikling og få rettet op på tidligere beslutninger, der måske ikke var helt optimale set med nutidens briller.
Tiden står ikke stille og udviklingen omkring os sætter kun farten op – og ikke ned – og imens prøver ”ledelsen” af Kolding at berolige sine borgere med, at der såmænd allerede er planer for Kolding.
Jeg hører meget om de planer, der tilsyneladende er for Kolding. Senest jeg hørte om dem, var til et åbent borgermøde i efteråret på Godset. Her spurgte en deltager ind til, om der ikke var offentlige, overordnede planer for Kolding som by. Svaret hertil fra ”ledelsen” var, at ”det var der, selvfølgelig” i øvrigt efterfulgt af en undskyldning om, at man er for dårlig til at kommunikere dem ud.
Siden har jeg stadig ikke set nogle synlige helhedsplaner fra kommunens side – og jeg begynder at tvivle på, om der er nogle overordnede strategiske planer for Kolding By og ikke kun en række usammenhængende pop’up’s for små områder af den.
Det store sammenhængende overblik har jeg savnet – og altså ikke set endnu!
Så kom nu ud af busken og gør os borgere mere sikre på, at vi skal ende vores dage her i Kolding – og se vores næste generation søge tilbage til byen efter endt studietid.
Klaus Kjær, direktør Independent Optical Group Nordics

Læs videre

Sammen kan vi skabe magi

Kolding har kæmpe potentiale

Mette Løvbom, stifter af SalatTøsen, bestsellerforfatter 

Brug energien i byen – på tværs af brancher!

Når du samler både ressourcer, kompetencer og god energi fra alle hjørner af Kolding fra forskellige generationslag og brancher, kan der opstå magi. Det handler om at turde. Og om at ide-generere og derigennem formulere drømme og sætte ord på en visionsplan for byen. Når du tager JA-hatten på, kan alting ske. Også det umulige.

Tænk hvis vi kunne udvikle et fundament, som byens beslutningstagerne kunne tage afsæt i og udvikle videre ud fra på den lange bane?

Mette Løvbom

Læs videre

Der mangler en langsigtet ambition

Der mangler en langsigtet ambition

Joe Domino, Advokat Andersen Partnes

Denne nye visionsplan og et Kolding der står samme og er positive om vores by kan ændre det. Og det gode ved at komme lidt i kølvandet på de andre er, at både vi og dem som skal investerer har lært af de andres fejl.

Jeg har gennem mere end et årti arbejdet med forskellige aktører, der ønsker at investerer og udvikle Kolding – det har gjort mig glad, at der har været denne løbende interesse.

Men desværre har den manglende langsigtede ambition og ikke mindst risikoen for at beslutningerne ændres 180 grader for enkelte områder, været med til at mange har trukket næsen til sig igen. Denne nye visionsplan og et Kolding der står samme og er positive om vores by kan ændre det. Og det gode ved at komme lidt i kølvandet på de andre er, at både vi og dem som skal investerer har lært af de andres fejl. Så jeg deltage, bidrager og støtter denne visionsplan både professionelt og privat. Kolding KAN mere.

Joe Domino


  • Vil du også bakke op om Kolding kan mere >

    BAK OP

  • Se rigtig mange flere perspektiver her >

    PERSPEKTIV

  • Hvad mener du om fremtidens Kolding >

    DIN MENING

  • Inviter Kolding kan mere til dit netværk >

    HØR MERE

Læs videre

Kolding skal være mere farvestrålende

Kolding skal være mere farvestrålende

Fie Byberg, skaber af Kreationer i Center og bymidte

Kolding skal ikke bare være en by, man kører igennem – det skal være en by, man stopper op i, går på opdagelse i og bliver inspireret af. En by, hvor farver, kunst og design ikke bare er noget, der findes på museer, men er en del af hverdagen i byens rum.

Jeg drømmer om en Farverig, Sammenhængende og Instagram-værdig by. Om et Kolding, der sprudler af farver og kreativitet – et sted, hvor kunst og byliv smelter sammen og skaber en levende, inspirerende midtby.

Jeg forestiller mig gavle, mure og bygninger dekoreret af lokale kunstnere, så byen får sin egen visuelle identitet og bliver et sted, hvor folk ikke bare bor, men aktivt søger hen for at opleve. I en tid, hvor sociale medier spiller en afgørende rolle i, hvordan vi opdager nye steder, ser jeg et kæmpe potentiale i at skabe ikoniske “Instagram-steder” i Kolding.

Forestil dig farverige vægmalerier og interaktive kunstinstallationer, der gør det sjovt at tage billeder – og som samtidig giver byen en unik signatur på de sociale medier. Når folk tagger #KoldingMidtby i deres opslag, bliver det en del af byens fortælling og tiltrækker flere besøgende. Men det handler ikke kun om æstetik. Jeg ønsker også en bedre sammenhæng i byen. Mange oplever, at Kolding er lidt usammenhængende, og at det kan være svært at finde den røde tråd. Vi skal have en visuel og oplevelsesmæssig rute – måske en sti med syv farverige punkter – der binder byen sammen og guider både lokale og turister rundt til de mest spændende steder.

Et “favoritbykort”, der giver et hurtigt overblik over, hvad man ikke må gå glip af i Kolding. Desuden ønsker jeg, at gågaderne i midtbyen bliver mere levende og indbydende. Jeg drømmer om en by, hvor der – ligesom til jul – hænger smukke og farverige dekorationer over gaderne året rundt. Inspireret af andre byer, hvor hovedstrøgene er gennemtænkt udsmykket – en midtby, der føles hyggelig og imødekommende, uanset årstid. Kolding skal ikke bare være en by, man kører igennem – det skal være en by, man stopper op i, går på opdagelse i og bliver inspireret af. En by, hvor farver, kunst og design ikke bare er noget, der findes på museer, men er en del af hverdagen i byens rum.

Kom så Kolding – vi kan mere!

Fie Byberg

Læs videre

Yes, we can Kolding!

Yes we can, Kolding!

Carsten Nielsen. Founder og partner ZleepMate

De fremlagte planer viser en række interessante perspektiver for Kolding Midtby og Kolding Havn. Det vil give en mere sammenhængende bymidte integreret med et mere brugbart og indbydende havneareal.

Som tilflytter til Kolding, både privat og virksomhedsmæssigt, nyder vi godt af Koldings ideelle placering i trekantsområdet.

Kolding er i udgangspunktet en fremragende by at bo og drive virksomhed i. Men der er bestemt mulighed for forbedringer og yderligere udvikling. I særdeleshed for midtbyen og havneområdet. De fremlagte planer viser en række interessante perspektiver for Kolding Midtby og Kolding Havn. Det vil give en mere sammenhængende bymidte integreret med et mere brugbart og indbydende havneareal. Jeg støtter i høj grad initiativerne og arbejdet som Kolding Kan Mere arbejder hårdt og relevant for.

___

Carsten Nielsen

Læs videre

Det største problem bliver stormflod

Det største problem bliver stormflod

Dan Normann Christensen. Borger i Kolding.

Det største problem i fremtiden bliver stormflod. Det er et faktum at 100 års hændelser bliver til 10 års hændelser. Konsekvenserne bliver derfor langt større. 

Tak for mødet d. 3. februar 2025 i EWII House. Mine input: – omtalte vandstigning i fjorden: stigningen er ikke det største problem, den kommer langsomt men sikkert og bliver min. 0,5 m i år 2100.

Men det største problem m.h.t. skader bliver stormflod. For at undgå lang diskussion om statistik og sandsynlighed omkring fremtidige forventninger, kan det koges ned til at kikke på historien og det faktum, at 100 års hændelser er blevet til 10 års hændelser. Samtidig er der historie der viser, at for 150 år siden havde Kolding en stormflod på 3,2 m over daglig vande. Det skal jo så tillægges den før omtalte vand stigning.

Konsekvenserne er dermed langt større end det på mødet anførte. En væsentlig billiggørelse af vand sikring er en 600 meter dæmning med en højvandsport, placeret fra Drejens til Agtrup odde. På den måde kan hele byen, fjorden, havnen og åen sikres i mange århundreder frem.

Dan 

Læs videre

Kolding skal udvikles med afsæt i viden

Kolding skal udvikles med afsæt i viden

Hotan Mathews, You will never walk alone mm.

Vi skal arbejde langt mere med data, målbare og dokumenterede resultater – så vi faktuelt kan se, hvordan det går og hvordan det udvikler sig – og at der er basis for, at vi for alvor kan tiltrække investorer.

Der skal fart over Kolding med fokus på innovative løsninger i et bredt fællesskab! Kolding er en unik by med utrolig meget (uudnyttet) potentiale.

Hvis Kolding midtby skal tiltrække potentielle investorer og samarbejdspartnere, er det en nødvendighed, at vi får optællingsapparater op, så vi med data kan vise påvise hvor meget trafik byen har.

Med målbare og dokumenterede resultater vil tiltrækningskraften være stor og Kolding vil blive en endnu mere interessant case for selve byen og for fremtidige samarbejdspartnere!

Hotan Mathews

Læs videre

Kolding har brug for en masterplan

Kolding fortjener en Masterplan

RENE DALL . Ejendomsmægler MDE. ENGEL & VÖLKERS COMMERCIAL

Beliggenhed betyder alt, også for en by som helhed. Kolding har på alle måder en unik og fantastisk beliggenhed.

En samlet plan for byen vil danne grundlag for den gode ‘Storytelling’ om byen.

Vi skal have alle byens værdier, og især muligheder, fremhævet, så der skabes interesse for og tiltrækning til byen.

En Masterplan er nødvendig for at få det bedste frem i Kolding og via udvikling binde byen sammen.

Rene Dall

Læs videre